top of page

Samlad information till våra hyresgäster

Här har vi samlat information som kan vara av nytta för er hyresgäster.

Bergvärme

Adressändring

När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (www.skatteverket.se/flyttanmälan) så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till många myndigheter och företag.  Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk adressändring (www.adressandring.se).


Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta lägenhetsnumret i husets entré, på din ytterdörr, på ditt postfack eller i ditt kontrakt. Du som är inneboende eller hyr lägenhet i andra hand ska inte ange c/o i din flyttanmälan. Du ska se till att ditt namn finns på dörren och på postboxen i entrén om det finns en sådan.

Bergvärme

Arbetet med att byta från fjärrvärme till bergvärme i våra fastigheter är nu färdigställt. Vårt mål med bytet är att energieffektivisera våra fastigheter och minska vår miljöpåverkan. 

Vid eventuella frågor, kontakta vår fastighetsförvaltare.

Felanmälan

Om du upptäcker ett fel i din lägenhet eller i vårt område gör du en felanmälan till oss, använd formuläret på hemsidan.

 

Det är Pema Vakt man ringer till om det händer något efter kl. 16:00 och som inte kan vänta till nästkommande vardag, t.ex. om det är stopp i avloppet trots att man rensat det. Om man som hyresgäst själv hade kunnat åtgärda problemet kommer vi att fakturera kostnaden.  Nummer till PEMA Vakt 070-347 00 89.

Det finns saker som du själv ansvarar för, såsom byte av glödlampor, även lampor som sitter i kyl-frys och spis.
Du ansvarar även för att rengöra frånluftsventiler, vattenlås och golvbrunnar.

Flyttstäd

Enligt hyreslagen är du som hyresgäst skyldig att vårda lägenheten och se till att den hålls i gott skick.
Vid utflyttning ska bostaden lämnas ordentligt städad inför besiktning.


Viktigt att veta:
• Flyttstädningen ska godkännas vid besiktning (ca 45 min).
• Du kan komplettera om den inte blir godkänd.
• Om städningen ändå inte blir godkänd utför fastighetsägaren städningen, och kostnaden debiteras
dig.


Tänk så här: Städa så noggrant som du själv vill ha det när du flyttar in i ditt nya hem – och lägg till lite
extra kärlek!

Checklista för flyttstäd hittar du här!

Grannar

Vi har alla nog upplevt att höra högljudda grannar någon gång, och det är förståeligt att det ibland kan vara jobbigt. Men hur mycket är det rimligt att tåla, och när är det dags att ta steget och säga ifrån?

Det finns två viktiga aspekter att tänka på. Den första handlar om byggnadens kvalitet, där en byggstandard sedan 1963 reglerar den maximala ljudnivå som är acceptabel i våra lägenheter. Denna minimistandard anger den tekniska nivå som måste uppfyllas vid nybyggnation. Även om standarden är uppfylld betyder det inte att lägenheten är helt ljudlös – att bygga helt tysta bostäder skulle vara mycket kostsamt och därför inte möjligt.

Den andra aspekten handlar om hur vi lever tillsammans i flerfamiljshus. Det är viktigt att visa hänsyn och omtanke om sina grannar. Vissa bor ensamma och lever tyst, medan andra har stor familj, barn och husdjur, vilket kan innebära mer ljud. Alla har rätt att bo i sin lägenhet och att njuta av en lugn miljö, samtidigt som man har rätt att leva ett normalt vardagsliv med alla dess ljud.

Som hyresgäst förbinder du dig i ditt hyresavtal att inte störa grannarna, särskilt mellan kl. 22.00 och 07.00. Om du planerar att ha fest kan det vara bra att meddela grannarna i förväg och att tänka på att hålla ljudnivån låg sent på kvällen.

Om du blir störd är det bästa att först prata direkt med grannen för att försöka lösa problemet i samförstånd. Om störningarna är upprepade eller allvarliga, kan du kontakta oss som fastighetsägare för hjälp. Vi är här för att skapa en trivsam och trygg boendemiljö för alla.

 

Störningsjour:
Efter kl. 22:00 ska det vara tyst och lugnt. Om någon ringer störningsjouren kommer vi att fakturera kostnaden till störande hyresgäst. Har störningsjouren 3 utryckningar till en och samma hyresgäst så skickas det en skriftlig varning vilket kan leda till att kontraktet upphävs. 
 

Nummer till störningsjour: 070-347 00 89

Hyra

Hyran ska betalas månadsvis i förskott och ska vara oss tillhanda före den sista dagen i varje månad för att undvika kravavgift. Betalningen sker via de hyresavier vi skickar ut, där du noga bör ange rätt bankgironummer och OCR-nummer för smidig hantering.

Det är viktigt att betala hyran i tid för att undvika onödiga påminnelseavgifter eller andra konsekvenser. Upprepad försenad betalning kan tyvärr leda till uppsägning av hyresavtalet, så vi rekommenderar att du håller koll på förfallodatumet. Har du frågor eller behöver hjälp är du alltid välkommen att kontakta oss!

Skötselråd av bostaden

Avfrostning
Isbildning i kyl och frys ökar energiförbrukningen. Töm skåpen, stäng av strömmen, och låt isen tina av sig själv. Lägg gärna ut en handduk för att ta hand om vattnet och undvik att hacka bort isen, då det kan skada skåpen.

Balkong
Balkongen är din privata uteplats, och du ansvarar för att den hålls snygg och säker. Det är inte tillåtet att montera antenner, paraboler eller skruva i fasaden. Grilla inte på balkongen och undvik att skaka mattor eller sängkläder där. Under vintern, håll balkongen ren och skotta snö försiktigt, så att inte sprickor uppstår i betongen. Förvara inte mattor eller liknande på balkongen under vintern, och se till att snön inte hamnar på någon annans balkong eller på gångvägen.

Förråd
I ditt tillhörande förråd är det bäst att förvara säsongsrelaterade saker som däck, skidor och cyklar. Det rekommenderas att inte förvara oömma eller kläder och skor där, då förrådet är avsett för mer tåliga föremål.

Kyl och frys
För optimal energiförbrukning bör kylskåpet hållas mellan 4–8°C, och frysen vid cirka -18 till -20°C.
Tips för energibesparing:

  • tina frysta varor i kylskåpet,

  • låt maten svalna innan förvaring,

  • förpacka frysen ordentligt, och se till att kyl och frys är välfyllda men inte överfulla.

 

Regelbunden avfrostning, dammsugning av rör och att undvika att öppna dörrarna längre än nödvändigt hjälper också till att spara energi.

Spis och ugn
Torka av spishällen efter matlagning för att undvika att fett och spill bränns fast. Rengör ugnen genom att stryka ut såpa och värma upp den till drygt 100°C tills såpan bubblar. Låt ugnen svalna och torka ur med rikligt vatten. Torka torrt för bästa resultat.

Spiskåpa
Fett i filter och spiskåpor ökar brandrisken. Rengör filtret minst en gång i månaden, gärna i diskmaskinen eller med varmt vatten och diskmedel.

Då minskar du brandrisken och förbättrar ventilationen.

Säkringar och el
Kontrollera säkringarna om något slocknar.

Vatten och avlopp
För att undvika stopp i avloppet, släng kaffesump, teblad och liknande i soporna – inte i vasken.

Släng också sanitetsprodukter, bomullstops och pappershanddukar i papperskorgen.

Rensa regelbundet golvbrunnar och vattenlås för att förhindra dålig lukt.

Vid mindre stopp kan du använda en avloppsrensare, men använd aldrig kaustiksoda, då det kan skada rören.

Renoveringar

Renoveringar

Arbetet med att kontinuerligt renovera våra lägenheter fortsätter.


Vid eventuella frågor, kontakta vår fastighetsförvaltare.

Uppsägning och utflyttning

När det är dags att flytta ut är det viktigt att säga upp ditt hyreskontrakt skriftligen i god tid, använd formuläret du hittar på vår hemsida.

Kom ihåg att du är betalningsansvarig för hyran under hela uppsägningstiden. Uppsägningstiden är angiven i ditt kontrakt, och observera att den månad då du säger upp lägenheten inte räknas in i uppsägningstiden.

Efter att vi fått in din uppsägning bokar vi en förbesiktning av lägenheten. Vi stämmer även av med dig om det är OK att vi går in med huvudnyckel för att visa lägenheten för nya hyresgäster eller om du önskar att vi bokar en tid med dig där du är med.

Vi kommer även att boka in en slutbesiktning - till dess ska lägenheten vara tömd, städad och de nycklar du kvitterade ut vid tillträdet återlämnas. Vi skriver ett besiktningsprotokoll vid slutbesiktningen där eventuella brister i lägenheten noteras. Är det brister orsakade av dig, behöver du åtgärda dessa alternativt så debiterar vi dig kostnaden för att åtgärda dessa.

Vi rekommenderar att du kan närvara vid besiktningen, och tänk på att all utrustning som tillhör lägenheten ska finnas på plats vid tillfället.

”När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (www.skatteverket.se/flytta) så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till många myndigheter och företag.  Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk adressändring (www.adressandring.se)."

bottom of page